10 september 2006

Første uka

Richmond, elvedelta/diker utsikt mot nord-vancouver


Når man har prøvd å finne soveposisjonen på flyet etter en viss tid, begynner ting å bli kjedelig. Etter at 9 deilige timer var passert, fikk jeg skikkelig hjertebank når Rocky Mountains nærmet seg i horisonten. Så hva jeg si etter å ha fløyet en god halvtime over disse herlige humpene på jordenes overflate. I am in love baby! På flyplassen ble jeg møtt av den snilleste familien i Vancouver, the Frantzens. De har tatt meg utrolig godt i mot og hjulpet meg å finne til rette. Den første dagen fikk jeg låne en sykkel og se meg litt rundt. Det leda meg til fiskelandsbyen Steveston. Her var det overflod av nordmenn og japanesere før i tiden. Nå er det en fin liten by, med mange små restauranter og noen lokale fiskemuseum.

Steveston, fiskelandsby

Mt. Seymour.
Sønnen i huset, Kristian, tok meg med på fjelltur til Mt. Seymour. Om sommeren er det down hill biking og fjellturer som er aktivtetene her. Vinterstid er det et av mange alpinanlegg. 20 minutter fra campus tok det oss å dra hit. Vi klatret oppover i en halvtime før vi fant et fint lite fjellvann. Avkjølingen var av norsk kvalitet, det kjentes på kroppen. Varmen kom fort tilbake i luftvarmen. En god höjdare på vegen var blåbærene. De var store, og buskene var mye større. Her snakker man å plukke bær i hoftehøyde. Et ord som gjelder generelt for dette
landet er: større.
Bursdagsselskapet mitt, Haida house
Avstandene er enorme, butikkene er sjukt store, byene er endesløse og noen av folkene er i godlag med mat døgnet rundt. Nå bor jeg på campus i Maquinna Residence. Her deler jeg leilighet med 11 andre. To etasjer, en med gutter og en med jenter. Kjøkkenet og stua er på bakkenivå. Her er alle mulige personligheter. Alle er svært imøtekomne og interessert. Et eks. er han duden i rosa skjorte, Fraiser, han er stereotypen av en surfer/skiboms. "Hey, dude, how's it goin" han Haida House, mine samboereforløpig brukt det meste av dagene på stranda for å surfe og sjekke damer. Han har allerede stått på ski i sommer og skal ta med meg etter hvert. Bildet er tatt på bursdagen min. Da hadde gjengen ordnet kake og fest til meg. Ellers krever skolen sitt. Allerede fått en haug med lekser, men alt er veldig praktisk og jeg gleder meg til fortsettelsen. Ser for meg at jeg kan lære mye her, ikke bare faglig. Posted by Picasa

Ingen kommentarer: